Chirurgia generală și minim-invazivă (laparoscopică) | Dr. Radu Drașovean

Chirurgia generală tratează afecțiunile benigne ale tubului digestiv, împreună cu chirurgia generală oncologică (care se adresează tumorilor maligne) acoperind tot spectrul patologiei digestive.

Spectrul chirurgiei generale, în care sunt specializat, acoperă o gamă largă de afecțiuni benigne digestive:

Chirurgie esofagiană

Achalazia, boala de reflux gastro-esofagian, diverticulii esofagieni, hernia hiatală sunt câteva dintre bolile esofagiene care se pot trata chirurgical. Esocardiomiotomia, rezecția de diverticuli esofagieni, fundoplicatura sunt operațiile pe care le realizez în acest domeniu, în general abordul pentru aceste intervenții chirurgicale fiind minim-invaziv, prin laparoscopie, cu durere postoperatorie minimă și recuperare rapidă.

Chirurgie gastrică și duodenală

Dintre bolile gastro-duodenale cu indicație chirurgicală menționez stenozele gastrice (pilorice) postulceroase, tumorile gastrice și duodenale benigne. Ca și în cazul patologiei esofagiene abordul laparoscopic pentru patologia gastro-duodenală are avantaje majore față de abordul clasic, fiind recomandat și practicat de către mine.

Chirurgia instestinului subțire și colonului

Bolile inflamatorii intestinale (boala Crohn, rectocolita ulcero-hemoragica) au în anumite situații indicație chirurgicală, intervențiile practicate în aceste situații fiind stricturoplastie,  rezecție ileo-cecală, proctocolectomie totală restaurativă pe cale laparoscopică. Tot prin abord minim-invaziv se pot practica și apendicectomii (pentru apendicita acută), rezecții intestinale sau colice (pentru tumori benigne, diverticulită, megadolicocolon).

Proctologie

Proctologia este o ramura a chirurgiei generale care se ocupă de tratamentul patologiei ano-rectale: hemoroizi, fistule perianale, abcese ano-rectale, fisuri anale, prolaps rectal, boli pilonidale, tumori benigne ano-rectale.

Din sfera proctologiei operațiile pe care le practic în mod curent sunt: hemoroidectomie clasică sau cu pensă mecanică (tehnica Longo), fistulectomie, incizia abcesului perianal, sfincterotomia internă, excizia bolii pilonidale, rezecția tumorilor benigne ano-rectale prin tehnici minim-invazive (TAMIS sau TEO).

Chirurgie hepato-bilio-pancreatică

Colecistectomia laparoscopică, prototipul intervențiilor chirurgicale minim invazive, este cea mai frecventă operație din sfera hepato-bilio-pancreatică benignă, pe lângă această intervenție existând multe alte afecțiuni benigne din aceasta arie ce pot fi tratate: tumori și chiste hepatice (excizie laparoscopică și clasică), intervenții de drenaj pentru pancreatita cronică (operația Frey, Beger sau Puestow), dezobstrucția laparoscopică în litiaza căii biliare principale.

Avantajele chirurgiei generale minim invazive

Chirurgia generală minim invazivă are o serie de avantaje față de intervențiile chirurgicale clasice. Printre acestea se numără recuperarea mai rapidă, durerea postoperatorie mai mică, scurtarea perioadei de spitalizare și reducerea riscului de complicații. Aceste avantaje se datorează faptului că intervenția chirurgicală minim invazivă este realizată prin câteva incizii mici în locul unei singure incizii mari, cum ar fi în cazul intervențiilor chirurgicale clasice.

Aceste incizii mici permit medicului să acceseze zona de tratament cu ajutorul unui sistem de iluminare și instrumente speciale, precum și a unei camere video. Această abordare minim invazivă reduce trauma și disconfortul postoperator al pacientului, iar recuperarea este mult mai rapidă.

Despre mine:

Cu peste 20 de ani de experiență în domeniul chirurgiei generale și a chirurgiei laparoscopice sau minim invazive, mă numesc Radu Drașovean și sunt medic primar în chirurgia generală. Am acumulat abilități și cunoștințe extinse în chirurgia generală și am completat stagii de pregătire la centre de excelență din Germania și Belgia.

De asemenea, am lucrat ca asistent universitar la Catedra de Chirurgie I a Universității de Medicină și Farmacie Iuliu Hațieganu din Cluj, unde am împărtășit cunoștințele mele cu studenții și am participat la cercetări medicale.

Am urmat numeroase cursuri de specializare, inclusiv un curs avansat de chirurgie laparoscopică digestivă și un training SILS (single incision laparoscopic surgery) în Franța. Sunt mereu în căutarea celor mai bune metode și tehnici pentru a ajuta pacienții mei și aștept cu nerăbdare să vă cunosc și să vă ajut în orice problemă medicală pe care o aveți.

Cum decurge o intervenție chirurgicală minim-invazivă (laparoscopică)?

În cadrul chirurgiei generale minim invazive, intervențiile chirurgicale se realizează cu ajutorul unor instrumente miniaturizate și a unor camere video, ceea ce duce la o recuperare mai rapidă și o reducere semnificativă a complicațiilor postoperatorii. În continuare, vă prezentăm etapele principale ale procesului de intervenție în chirurgia generală minim invazivă.

01

Anestezia și pregătirea pacientului: Înainte de intervenție, pacientul este supus unei anestezii care cel mai frecvent este o anestezie generală. De asemenea, pacientul trebuie să respecte o serie de instrucțiuni privind dieta și igiena personală înainte de intervenție.

02

Realizarea inciziilor mici: Pentru a efectua intervenția, se realizează 2-4 incizii mici, de aproximativ 0,5-1 cm, în zona abdomenului pacientului. Aceste incizii sunt necesare pentru a introduce instrumentele chirurgicale și camera video în corpul pacientului.

03

Introducerea instrumentelor chirurgicale și a camerei video: Odată realizate inciziile mici, instrumentele chirurgicale și camera video sunt introduse în corpul pacientului prin intermediul acestora. Aceste instrumente sunt foarte subțiri și flexibile, ceea ce permite chirurgului să efectueze manevre precise în timpul intervenției.

04

Efectuarea procedurii chirurgicale: După ce instrumentele și camera video sunt introduse în corpul pacientului, chirurgul efectuează procedura chirurgicală propriu-zisă, având o imagine detaliată și precisă a organelor interne, grație camerei video. Această etapă poate dura între 30 de minute și câteva ore, în funcție de complexitatea intervenției chirurgicale.

05

Încheierea intervenției: Odată ce procedura chirurgicală este finalizată, instrumentele chirurgicale și camera video sunt retrase din corpul pacientului, iar inciziile mici sunt închise cu ajutorul unor agrafe sau a unui material special de sutură. După intervenție, pacientul va fi supravegheat de personalul medical și va trebui să urmeze instrucțiuni specifice pentru recuperarea postoperatorie.

Ce este chirurgia generală și minim-invazivă?

Chirurgia generală este specialitatea medicală care tratează afecțiunile benigne ale tubului digestiv, iar în cazul tumorilor maligne se vorbește de chirurgie generală oncologică. Chirurgia minim-invazivă, pe de altă parte, se referă la tehnici chirurgicale care presupun aborduri mai puțin invazive, cu incizii mai mici și recuperare mai rapidă.

Ce tipuri de afecțiuni digestive tratează chirurgia generală?

Spectrul chirurgiei generale include o gamă largă de afecțiuni benigne digestive, precum stenozele gastrice postulceroase, tumorile gastrice și duodenale benigne, bolile inflamatorii intestinale (boala Crohn, rectocolita ulcero-hemoragică), patologia ano-rectală (hemoroizi, fistule perianale, abcese ano-rectale, fisuri anale, prolaps rectal, boli pilonidale) și multe altele.

Care sunt operațiile cele mai frecvente realizate prin abord minim-invaziv în chirurgia generală?

Printre operațiile cele mai frecvente realizate prin abord minim-invaziv se numără colecistectomia laparoscopică, apendicectomia pentru apendicita acută, rezecțiile intestinale sau colice pentru tumori benigne, diverticulită sau megadolicocolon, și rezecțiile de diverticuli esofagieni.

Ai nevoie de un medic specializat în chirurgie generală (laparoscopică și minim-invazivă)?

Dacă ai nevoie de o intervenție chirurgicală sunt aici să te ajut!