Hernie Inghinala

Definiție, simptome și opțiuni de tratament

Ce este hernia inghinala?

Hernia inghinală este un defect parietal congenital sau câștigat in cursul vietii (prin slabirea țesuturilor), manifestându-se prin apariția unei umflături în regiunea inghinală, dată de prolabarea organelor din abdomen. Netratată, hernia inghinală are tendința să crească în dimensiuni și se poate complica (încarcerare, strangulare).

Simptome și diagnostic – Hernie inghinală

Simptomele cele mai frecvente ale herniei inghinale sunt:

• umflătură sau bombare în zona inghinală: unul dintre cele mai comune și evidente simptome ale herniei inghinale. Aceasta poate fi observată sau simțită în zona inghinală sau în partea superioară a coapsei
  • durere sau disconfort: durerea sau senzația de presiune în zona inghinală poate fi prezentă. Această durere poate varia de la ușoară la severă și poate fi resimțită ca o senzație de arsură sau o durere surdă
  • senzație de greutate sau tensiune: persoanele afectate pot simți o senzație de greutate sau o tensiune în zona inghinală
  • durere în timpul efortului fizic: durerea sau disconfortul se pot accentua atunci când faceți efort fizic, cum ar fi ridicarea de obiecte grele, tusea sau strănutul
  • sensibilitate: zona în jurul herniei poate fi sensibilă la atingere.

Diagnosticul herniei inghinale se face în general prin examen clinic, de către un medic chirurg specializat în chirurgia parietală (chirurgia herniilor). Pentru confirmarea diagnosticului sau pentru herniile mici, care nu sunt evidente clinic, se indică ecografia de părți moi în regiunea inghinală. În cazul herniilor mari, pentru precizarea implicării organelor intraabdominale se poate indica tomografia computerizată (examenul CT).

Complicatii hernie inghinala

Hernia inghinală este afecțiune ce are un risc de apariție a complicațiilor, cea mai severă fiind strangularea cu ocluzie intestinală. Blocarea unui segment din intestinul subțire în sacul de hernie determină ocluzie intestinală și reprezintă o urgență chirurgicală cu risc vital. În cazul apariției unei dureri intense la nivelul herniei asociate cu grețuri și vărsături, balonare, oprirea tranzitului pentru gaze și materii fecale se recomandă prezentarea de urgență la medic.

Hernie Hiatala - Dr. Radu Drașovean | Your Best Care in 2024

Tratament hernie inghinală

Toate herniile inghinale la adult au indicație chirurgicală, operația fiind singura modalitate de tratament. La ora actuală, conform ghidurilor internaționale de tratament, pentru tratarea unei hernii inghinale se impune utilizarea unei proteze (plase) de întărire.

La ora actuală sunt două procedee chirurgicale indicate pentru hernia inghinală: operația clasică – procedeul Lichtenstein și operația mimin-invazivă – procedeul laparoscopic. Abordul clasic presupune o incizie de cca. 8-12 cm în regiunea inghinală iar abodrul minim-invaziv (laparoscopic) se face prin 3 incizii de mici dimensiuni (sub 1 cm) situate la nivelul ombilicului.

Operația laparoscopică asigură o recuperare mai rapidă, cu dureri mai mici postoperator, complicații mai puține și rezultatele cele mai bune pe termen lung, de aceea este procedeul de elecție pentru toate herniile inghinale. În plus tehnica laparoscopică are marele avantaj că vizualizează ambele orificii inghinale putând trata herniile bilaterale (pe ambele părți) printr-o singură operație.

Mărimea herniei nu este un criteriu pentru a alege operația clasică, la ora actuală putându-se trata cu succes laparoscopic și herniile mari (inghino-scrotale). Singura situație în care se optează pentru intervenția chirurgicală clasică este la pacienții cu boli asociate la care se contraindică anestezia generală.

Operatiile laparoscopice se desfasoara in anestezie generală, fiind necesară spitalizarea pentru o noapte postoperator. În cazuri selectate se poate face intervenția în spitalizare de zi (pacientul se externeaza in ziua operației).

Pentru intervențiile chirurgicale practicate în cadrul Spitalului Medicover Cluj eu folosesc echipamentele de laparoscopie de ultimă generație 4k de la Stryker și Storz și proteze (plase) de cea mai bună calitate de la producătorii modiali consacrați: Medtronic – Dextile Anatomical, Laparoscopic Progrip, Bard – 3D Max, Biocer – cu oxid de titan (TiO2) pentru herniile bilaterale.

Recuperare operație hernie inghinală

Tehnica laparoscopică permite o recuperare rapidă, durerile postoperatorii fiind reduse și recuperarea rapidă. În general pacienții se pot externa în prima zi după operație și își pot relua activitățile curente după câteva zile. Există doar o restricție de efort fizic timp de câteva săptămâni.

Eventratie postoperatorie | Hernie Inghinala | Hernie Ombilicala

Complicatii operatie hernie inghinala

Nici o procedură chirurgicală nu este lipsită de complicații. Intervențiile chirurgicale pentru hernie inghinală pot fi complicate în perioada imediat postoperatorie de apariția sângerărilor (hematoame), a colecțiilor lichidiene la nivelul zonei de hernie (în special pentru herniile mari) și infecțiilor chirurgicale, iar pe termen lung cea mai frecventă complicație este recidiva, reapariția herniei.

Prin utilizarea unei tehnici chirurgicale corecte și îngrijite, a unor materiale sanitare (fire, plasă chirurgicală) de calitate aceste complicații pot fi reduse la minim. Spitalul Medicover Cluj, locul unde imi desfășor activitatea operatorie, are standarde de iginienă și curățenie la cel mai înalt nivel, atât la nivel de secție, cât mai ales în blocul operator, de aceea riscul unor complicații infecțioase (infecții nosocomiale) este aproape de zero.

Pret operatie hernie inghinala. Cat costa operatia de hernie inghinală?

Toate intervențiile chirurgicale pentru hernie inghinală le efectuez în cadrul Spitalului Medicover Cluj. Spitalul este în contract cu casa de asigurări de sănătate (CAS) și o parte din costurile intervenției chirurgicale sunt acoperite de stat la pacienții care au asigurare obligatorie CAS. Pe lângă aceasta există o coplată din partea pacienților, cuantumul ei fiind stabilit în timpul consultației inițiale în funcție de complexitatea cazului, materialele utilizate, durata spitalizării, etc