Eventratie postoperatorie

Definiție, simptome și opțiuni de tratament

Ce este eventrația postoperatorie?

Eventrația postoperatorie este o afecțiune care apare după o intervenție chirurgicală în zona abdomenului, în care mușchii și țesuturile din jurul inciziei nu se vindecă corespunzător, ceea ce duce la ieșirea organelor sau a țesuturilor abdominale în afara peretelui abdominal. Eventrația este, practic, o formă de hernie care se dezvoltă în zona unei incizii chirurgicale anterioare.

Simptome eventrație postoperatorie și diagnostic

Simptomele cele mai frecvente ale herniei ombilicale sunt:

• umflătură sau bombare la nivelul inciziei: o umflătură sau o proeminență în zona în care a fost efectuată intervenția chirurgicală anterioară.
  • durere sau disconfort: durere locală sau senzație de presiune în zona incizei de la operația anterioară, mai ales atunci când faceți mișcări sau încercați să ridicați obiecte grele
  • sensibilitatea la atingere: zona eventrației poate fi sensibilă și dureroasă la atingere deoarece organele abdominale sunt imediat sub piele
  • tulburări de tranzit: datorită intrării intestinelor în sacul de eventrația apar frecvent crampe și dureri abdominale, asociate cu balonare și constipație.

Diagnosticul eventației postoperatorii se face destul de simplu prin examen clinic, de către un medic chirurg specializat în chirurgia parietală (chirurgia herniilor), corelat cu istoricul anterior de intervenții chirurgicale. În general pentru evaluarea corectă a eventrației, se efectuează investigații imagistice, cum ar fi ecografia sau tomografia computerizată (CT), pentru a obține o imagine mai detaliată a herniei și a țesuturilor din jur.

Complicații eventrație postoperatorie

Eventrația postoperatorie este afecțiune ce are un risc crescut de apariție a complicațiilor, cea mai frecventă fiind strangularea cu ocluzie intestinală. Blocarea unui segment din intestinul subțire în sacul de eventrație determină ocluzie intestinală și reprezintă o urgență chirurgicală cu risc vital. În cazul apariției unei dureri intense la nivelul eventrației asociate cu grețuri și vărsături, balonare, oprirea tranzitului pentru gaze și materii fecale se recomandă prezentarea de urgență la medic.

Hernie Hiatala - Dr. Radu Drașovean | Your Best Care in 2024

Tratament eventrație postoperatorie

Singura opțiune de tratament pentru eventrație este intervenția chirurgicală. Tratamentul chirurgical al eventrației postoperatorii implică repararea peretelui abdominal slăbit sau deschis în zona inciziei chirurgicale anterioare. Scopul intervenției chirurgicale este de a închide defectul și de a consolida peretele abdominal pentru a preveni recurența eventrației.

Conform ghidurilor actuale de tratament al eventrației postoperatorii utilizarea unei plase de întărire (proteză) este obligatorie pentru prevenirea recidivelor.

Există două tehnici chirurgicale utilizate în tratamentul eventrațiilor postoperatorii: abordul clasic, prin incizie și cele minim-invazive (chirurgia robotică si laparoscopic).

Operația clasică prin reluarea inciziei de la intervenția chirurgicală anterioară este indicată la eventrațiile mari, recidivate sau în situațiile când se indică practicarea concomitentă a unei abdominoplastii (excizia excesului de piele).

Operația laparoscopică implică utilizarea unor incizii mici, tehnica fiind una minim-invazivă. Cel mai modern tratament laparoscopic al eventrație presupune intervenția direct în grosimea musculaturii abdominale (procedeul eTEP), crearea unui spațiu în spatele muschilor și plasarea protezei (plasei) la acest nivel, evitând astfel contactul cu conținutul abdominal (intestinele).

Pentru eventrațiile mari, injectarea de toxină botulinică (Botox) în peretele abdominal cu 4 săptămâni înaintea intervenției chirurgicale determină relaxarea musculaturii și face operația mai ușoară, cu dureri postoperatorii mai mici și rezultate mai bune pe termen lung. Eu folosesc întodeauna această tehnică pentru eventrațiile cu defecte mari.

Pentru intervențiile chirurgicale practicate în cadrul Spitalului Medicover Cluj eu folosesc echipamentele de laparoscopie de ultimă generație 4k de la Stryker și Storz și proteze (plase) de cea mai bună calitate de la: Bard – Softmesh, Cousin Biotech – Biomesh.

Recuperare operație eventrație postoperatorie

Tehnica laparoscopică permite o recuperare rapidă, durerile postoperatorii fiind reduse, un alt avantaj al abordului minim-invaziv fiind că nu sunt necesare tuburi de dren. În general pacienții se pot externa în prima zi după operație și își pot relua activitățile curente după câteva zile. Există doar o restricție de efort fizic timp de câteva săptămâni.

Intervenția chirurgicală clasică necesită de regulă 1-2 zile suplimentare în spital iar recuperare operație eventrație clasică durează câteva saptămâni. Activitățile curente se pot relua în aproximativ 2 săptămâni și există o restricție de efort fizic timp de 6 săptămâni.

Eventratie postoperatorie | Hernie Inghinala | Hernie Ombilicala

Complicații operație eventrație postoperatorie

Nici o procedură chirurgicală nu este lipsită de complicații. Intervențiile chirurgicale pentru eventrație pot fi complicate în perioada imediat postoperatorie de apariția sângerărilor (hematoame) și infecțiilor chirurgicale iar pe termen lung cea mai frecventă complicație este recidiva, reapariția eventrației.

Prin utilizarea unei tehnici chirurgicale corecte și îngrijite, a unor materiale sanitare (fire, plasă chirurgicală) de calitate aceste complicații pot fi reduse la minim. Spitalul Medicover Cluj, locul unde imi desfășor activitatea operatorie, are standarde de iginienă și curățenie la cel mai înalt nivel, atât la nivel de secție, cât mai ales în blocul operator, de aceea riscul unor complicații infecțioase (infecții nosocomiale) este aproape de zero.

Preț operație eventrație postoperatorie. Cât costă operația de eventrație postoperatorie?

Toate intervențiile chirurgicale pentru eventrație postoperatorie le efectuez în cadrul Spitalului Medicover Cluj. Spitalul este în contract cu casa de asigurări de sănătate (CAS) și o parte din costurile intervenției chirurgicale sunt acoperite de stat la pacienții care au asigurare obligatorie CAS. Pe lângă aceasta există o coplată din partea pacienților, cuantumul ei fiind stabilit în timpul consultației inițiale în funcție de complexitatea cazului, materialele utilizate, durata spitalizării, etc.