Hernie Ombilicala

Definiție, simptome și opțiuni de tratament

Ce este hernia ombilicala?

Hernia ombilicală este un defect parietal produs la nivelul cicatricii ombilicale (a buricului) caracterizat prin apariția unei umflături dată de prolabarea organelor din abdomen. Netratată, hernia ombilicală are tendința să crească in dimensiuni si se poate complica (încarcerare, strangulare).

Simptome și diagnostic – Hernie ombilicala

Simptomele cele mai frecvente ale herniei ombilicale sunt:

• umflătură sau bombare la nivelul buricului: este cea mai evidentă manifestare a herniei ombilicale. Poate fi o umflătură rotunjită sau proeminentă în zona buricului, care poate fi mai vizibilă la tuse, plâns, efort abdominal
  • durere sau disconfort: mulți pacienți cu hernie ombilicală pot simți o durere ușoară până la moderată în zona buricului dar există și situații în care hernia nu dă durere
  • senzație de tensiune sau presiune: pacienții pot experimenta o senzație de presiune sau de plin în zona buricului, mai ales atunci când ridică obiecte grele sau fac efort fizic
  • durere în timpul efortului fizic: durerea poate crește atunci când faceți eforturi, cum ar fi ridicarea de greutăți, tusea sau strănutul.

Diagnosticul herniei ombilicare se face destul de simplu prin examen clinic, de către un medic chirurg specializat în chirurgia parietală (chirurgia herniilor). În unele cazuri, se pot efectua investigații imagistice, cum ar fi ecografia sau tomografia computerizată (CT), pentru a obține o imagine mai detaliată a herniei și a țesuturilor din jur.

Complicatii hernie ombilicala

Hernia ombilicală este o afecțiune ce are un risc de apariție a complicațiilor, cea mai frecventă fiind strangularea cu ocluzie intestinală. Blocarea unui segment din intestinul subțire în sacul de eventrație determină ocluzie intestinală și reprezintă o urgență chirurgicală cu risc vital. În cazul apariției unei dureri intense la nivelul eventrației asociate cu grețuri și vărsături, balonare, oprirea tranzitului pentru gaze și materii fecale se recomandă prezentarea de urgență la medic.

Hernie Hiatala - Dr. Radu Drașovean | Your Best Care in 2024

Tratament hernie ombilicala

Toate herniile ombilicale la adult au indicație chirurgicală, operația fiind singura modalitate de tratament. Deși conform ghidurilor de tratament herniile mici se pot trata prin sutura simplă, personal recomand utilizarea unei proteze (plase) de întărire a peretelui abdominal pentru a scădea riscul de recidivă, mai ales la persoanele tinere, active.

La ora actuală sunt două procedee indicate pentru repararea herniei ombilicale, alegerea procedeului chirurgical facându-se în funcție de mărimea herniei (mărimea defectului din peretele abdominal).

Pentru herniile mici (defecte până la 2-3 cm) intervenția chirurgicală pe care o recomand este cura minim-invazivă properitoneală cu proteză (plasă). Această tehnică folosește o plasă modernă care iși menține forma și poate fi introdusă pe orificiul existent, durerile postoperatorii fiind minime iar recuperarea rapidă.

Pentru herniile mari intervenția chirurgicală de elecție este cura laparoscopică procedeu TAPP sau eTEP (în funcție de situație), plasa fiind montată în afara cavității abdominale, fie sub peritoneu, fie în teaca musculară.

Operatiile pentru hernie ombilicală se desfășoară în anestezie generală, fiind necesară spitalizarea pentru o noapte postoperator. În cazuri selectate se poate face intervenția în spitalizare de zi (pacientul se externeaza in ziua operației).

Pentru intervențiile chirurgicale practicate în cadrul Spitalului Medicover Cluj eu folosesc echipamentele de laparoscopie de ultimă generație 4k de la Stryker și Storz și proteze (plase) de cea mai bună calitate de la: Bard – Ventralex ST, Meditronic – Progrip și Laparoscopic Progrip, Bard – Softmesh.

Recuperare operație hernie ombilicala

Tehnica laparoscopică și tehnica minim-invazivă properitoneală permit o recuperare rapidă, durerile postoperatorii fiind reduse, un alt avantaj al abordului minim-invaziv fiind că nu sunt necesare tuburi de dren. În general pacienții se pot externa în prima zi după operație și își pot relua activitățile curente după câteva zile. Există doar o restricție de efort fizic timp de câteva săptămâni.

Eventratie postoperatorie | Hernie Inghinala | Hernie Ombilicala

Complicatii operatie hernie ombilicala

Nici o procedură chirurgicală nu este lipsită de complicații. Intervențiile chirurgicale pentru hernie ombilicală pot fi complicate în perioada imediat postoperatorie de apariția sângerărilor (hematoame) și infecțiilor chirurgicale iar pe termen lung cea mai frecventă complicație este recidiva, reapariția eventrației.

Prin utilizarea unei tehnici chirurgicale corecte și îngrijite, a unor materiale sanitare (fire, plasă chirurgicală) de calitate aceste complicații pot fi reduse la minim. Spitalul Medicover Cluj, locul unde imi desfășor activitatea operatorie, are standarde de iginienă și curățenie la cel mai înalt nivel, atât la nivel de secție, cât mai ales în blocul operator, de aceea riscul unor complicații infecțioase (infecții nosocomiale) este aproape de zero.

Pret operatie hernie ombilicala. Cat costa operatia de hernie ombilicala?

Toate intervențiile chirurgicale pentru eventrație postoperatorie le efectuez în cadrul Spitalului Medicover Cluj. Spitalul este în contract cu casa de asigurări de sănătate (CAS) și o parte din costurile intervenției chirurgicale sunt acoperite de stat la pacienții care au asigurare obligatorie CAS. Pe lângă aceasta există o coplată din partea pacienților, cuantumul ei fiind stabilit în timpul consultației inițiale în funcție de complexitatea cazului, materialele utilizate, durata spitalizării, etc.