Hernie hiatala

Definiție, simptome și opțiuni de tratament

Ce este hernia hiatală?

Hernia hiatală este o afecțiune în care o parte din stomac pătrunde în torace prin deschiderea numită hiatus esofagian, care este o deschidere în diafragmă (mușchiul care separă toracele de abdomen). Această hernie poate provoca reflux gastroesofagian și alte simptome neplăcute.

Simptome și diagnostic – Hernie hiatală

Simptomele cele mai frecvente ale herniei hiatale sunt:

• refluxul gastro-esofagian: senzație de arsură sau durere în spatele sternului, numită pirozis, care se poate agrava după mese sau în poziție orizontală
  • regurgitare acidă: revenirea conținutului gastric acid în gură sau în spatele gâtului, cu o senzație de iritație la acest nivel
  • dificultăți la înghițire: senzația de blocare a bolului alimentar în cursul deglutiției numită disfagie
  • durere toracică: durere în partea superioară a abdomenului sau în piept, care poate fi confundată uneori cu durerea de origine cardiacă
  • tuse seacă: tuse cronică ce apare mai ales dimineața datorată iritației laringiene de către refluxul acid din timpul nopții

Diagnosticul herniei hiatale se face prin corelarea simptomatologiei clinice cu rezultatul endoscopiei digestive superioare (gastroscopie). Prin gastroscopie se poate pune în evidență alunecare stomacului în cavitatea toracică (hernia hiatală) dar și complicațiile ce apar datorită acestei modificări de poziție a stomacului – esofagita de reflux. Pentru completarea diagnosticului la herniile mari se indică examenul CT (tomografia computerizată) care evidențiază dimensiunile herniei dar și relațiile acesteia cu organele toracice. În anumite situații se pot indica și explorări funcționale ca manometria esofagiană sau pH-metria pe 24 ore.

Complicatii hernie hiatala

Hernia hiatală netratată poate să dea multiple complicații dintre care unele pot prezenta un risc vital. Cele mai frecvente complicații sunt:

• sângerarea – prin refluxul acid la nivelul esofagului se produc modificări inflamatorii – esofagita de reflux cu ulcerații ce pot determina sângerări importante sau pot determina anemie cronică
  • malignizarea – cea mai redutabilă complicație a unei esofagite de reflux netratate este apariția zonelor de metaplazie la nivel esofagian – esofagul Barrett, ce ulterior se pot maligniza cu aparția cancerului esofagian

complicații mecanice – strangularea sau încarcerarea stomacului herniat la nivelul cavității toracice, situație în care se impune intervenția chirurgicală de urgență datorită riscului de perforație

Tratament hernie hiatala

Tratamentul herniei hiatale este unul complex și se face în strânsă colaborare cu medicul gastroenterolog. Opțiunile de tratament includ modificări ale stilului de viață, terapie medicamentoasă și intervenția chirurgicală.

Modifcările stilului de viață au caracter adjuvant pentru celelate măsuri terapeutice (medicale și chirurgicale) și includ: scăderea ponderală, evitarea alimentelor ce agravează refluxul (alimentele grase, prăjite, picante, ciocolata, menta, ceapa, usturoiul și băuturile carbogazoase), evitarea mâncatului excesiv (mesele mici, regulate ce pot reduce presiunea în stomac), evitarea consumului de alcool și a fumatului (ambele agravând esofagita de reflux).

Terapia medicamentoasă este prima linie de tratament în hernia hiatală și este reprezentată inhibitorii de pompă de protoni (omprazol, pantoprazol, esomeprazol) care reduc producția de acid gastric și ajută la vindecarea esofagului afectat de refluxul acid.

Intervenția chirurgicală în hernia hiatală este indicată la pacienții care nu răspund la tratamentul medicamentos sau recividează după un răspuns inițial favorabil sau la pacienții cu hernii mari cu risc de complicații mecanice (strangulare, compresiune pe organele toracice).

Operația de hernie hiatală se numește fundoplicatură și se practică exclusiv pe cale laparoscopică (minim invaziv). Ea constă în readucerea stomacului în cavitatea abdominală, închiderea hiatusului esofagian, formarea unui manșon din stomac în jurul esofagului pentru prevenirea refluxului. În cazul herniilor mari se indică montarea unei proteze (plase) pentru întărirea hiatusului esofagian. Datorită riscului de apariție a complicațiilor la plasele convenționale, la ora actuală eu utilizez exclusiv plase resorbabile (Phasix ST).

Pentru intervențiile chirurgicale de hernia hiatală practicate în cadrul Spitalului Medicover Cluj eu folosesc echipamentele de laparoscopie de ultimă generație 4k de la Stryker și Storz, echipament de sigilare vasculară de la Medtronic (Ligasure) și Ethicon (Harmonic), fire de sutură Ethicon și proteze (plase) resorbabile Bard Phasix ST.

Recuperare operație hernie hiatala

Toate operațiile de hernie hiatală se fac la ora actuală pe cale laparoscopică, cu câteva incizii mici ca dau dureri postoperatorii minime. În primele zile de la operație există dificultăți și disconfort la înghițire, de aceea se administrează un regim alimentar lichid și semisolid. Aceste simptome dispar după câteva zile când este permisă și reluarea unui regim alimentar normal. Activitățile curente ce nu presupun efort fizic intens se pot relua după prima săptămână de la operație.

Complicatii operatie hernie hiatala

Nici o procedură chirurgicală nu este lipsită de complicații. În general, operația de hernie hiatală are o rată mică de complicații imediate. Cea mai severă complicație pe termen lung este recidiva herniei, reapariția ei. Această complicație nu necesită însă reoperație întodeauna, în lipsa simptomelor de reflux nefiind indicată reintervenția chirurgicală chiar daca există semne imagistice (CT/gastroscopie) de recidivă.

Pret operatie hernie hiatala. Cat costa operatia de hernie hiatala?

Toate intervențiile chirurgicale pentru eventrație postoperatorie le efectuez în cadrul Spitalului Medicover Cluj. Spitalul este în contract cu casa de asigurări de sănătate (CAS) și o parte din costurile intervenției chirurgicale sunt acoperite de stat la pacienții care au asigurare obligatorie CAS. Pe lângă aceasta există o coplată din partea pacienților, cuantumul ei fiind stabilit în timpul consultației inițiale în funcție de complexitatea cazului, materialele utilizate, durata spitalizării, etc